سئو تصاویر بدون دانش فنی

۱۰ نکته ساده برای بهبود سئو سایت بدون نیاز به تخصص فنی وردپرس طراحی سایت آوا

این ابزار طراحی سایت، راه‌حلی ایده‌آل برای کسانی است که می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با کمترین تلاش و بیشترین خلاقیت، وب‌سایت‌هایی متمایز و تأثیرگذار راه‌اندازی کنند. تصاویر نقش مهمی در بهینه‌سازی محتوا دارند، اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که سئوی تصاویر تنها به بهبود رتبه صفحه محدود نمی‌شود. با بهینه‌سازی تصاویر، شما این امکان را فراهم می‌کنید که تصاویرتان در نتایج جستجوی تصویری، به‌ویژه در بخش تصاویر گوگل، نمایش داده شوند و از این طریق ترافیک بیشتری به سایت جذب کنید. هدف اصلی الگوریتم ونیز که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، ارائه‌ی مرتبط‌ترین و بهترین نتیجه‌ها بر اساس نتایج جستجوی محلی (Local) کاربران بود. تا قبل از این الگوریتم، گوگل نتایج جستجو را عمدتاً بر اساس کلمات کلیدی و محتوای صفحات رتبه‌بندی می‌کرد و توجه چندانی به موقعیت جغرافیایی کاربر نداشت. فراموش نکنید که هیچ راهکاری در سئو به اندازه بهبود تجربه کاربری نمی‌تواند موثر باشد، حتی در سئوی تصاویر سایت.

با این حال، اگر قصد دارید تصاویر شما ایندکس شوند، مطمئن شوید که این دستور در صفحه استفاده نشده است. ابتدا تعیین کنید که وب‌سایت شما با چه سرعتی برای کاربران بارگذاری می‌شود. اگر در حال حاضر از MonsterInsights، بهترین راه‌حل تحلیلی برای وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید مستقیماً از قسمت مدیریت وردپرس خود به گزارش سرعت سایت دسترسی داشته باشید. شما می‌توانید ابزار تجزیه‌وتحلیل سئو را در نسخه رایگان AIOSEO دریافت کنید. ابزارهای سئوی زیادی در بازار وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند وب‌سایت وردپرس خود را بررسی کنید.

برای مثال تمام تصاویر در سایت absfreepic.com با لایسنس Public Domain ارائه میشود. به این معنی که شما اجازه کپی برداری از تصاویر برای مقاصد شخصی و تجاری را دارید. یا اکثر تصاویر در وب سایت PixaBay هم با لایسنس های Creative commons ارائه شده و اجازه کپی برداری به شما میدهد. ولی خوب سایت های ارائه دهنده تصاویر استوک برای گوگل شناسایی شده و بعضا Copyright تصاویر به شکلی هست که رسما به شما اجازه کپی بردارید میدهد. حالا اگر قرار است این قابلیت را روی سایت وردپرسی خودتان فعال سازی کنید، میتوانید از افزونه bj-lazy-load کمک بگیرید.

به این دلیل که عنوان شما اولین چیزی است که افراد در نتایج صفحه موتور جستجو می‌خوانند و تصمیم می‌گیرند که آیا می‌خواهند روی پیوند شما کلیک کنند یا خیر. گوگل و سایر موتورهای جستجو به وب‌سایت‌های ایمنی که از HTTPS استفاده می‌کنند نسبت به وب‌سایت‌هایی که هنوز از HTTP استفاده می‌کنند، اولویت خواهند داد. سپس در زیر تب چک‌لیست سئو حسابرسی، یک امتیاز کلیسایت و یک چک‌لیست کامل سئو را مشاهده خواهید کرد. نمره ۷۰ یا بالاتر خوب است و به این معنی است که سایت شما برای موتورهای جستجو به‌خوبی بهینه شده است. برای انجام چک لیست سئو وب‌سایت وردپرسی خود، توصیه می‌کنیم از افزونه وردپرس All in One SEO (AIOSEO) استفاده کنید. خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود.

با مطالعه این مقاله، به دانش و مهارت‌های لازم برای بهبود سئوی تصاویر سایت‌تان دست پیدا خواهید کرد و می‌توانید وب‌سایتتان را به یک ابزار قدرتمند برای جذب مشتری تبدیل کنید. در جدول زیر، خلاصه اطلاعات مربوط به تمام الگوریتم های گوگل ارائه شده‌است تا بتوانید با دید عمیق‌تری از آن‌ها در بهینه‌ کردن موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) سایت خود استفاده کنید. الگوریتم های گوگل (Google Algorithm) به مجموعه قوانینی گفته می‌شود که این موتور جستجو برای جریمه کردن وب‌سایت‌های متخلف و همچنین نحوه‌ی امتیازدهی به وب‌سایت‌ها در نظر می‌گیرد. به همین دلیل است که اکثر این الگوریتم‌ها، تشویقی نیستند؛ بلکه اگر آن‌ها را رعایت نکنید، با کاهش رتبه‌ در گوگل مواجه می‌شوید. بنابراین، در هر محتوایی که تصویری درج می‌کنید، حتماً از توضیحات مرتبط و واضح در کنار آن استفاده کنید تا هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو مفید باشد. این دستور به موتورهای جستجو می‌گوید که تصاویر آن صفحه را در نتایج جستجو نمایش ندهند.

این وبسایت هم قابلیت‌های مختلفی از جمله ویرایش تصویر، کاهش حجم و تغییر فرمت تصاویر را در اختیار ما قرار می‌دهد. هر دو وبسایتی که معرفی کردیم رایگان هستند و قابلیت آپلود همزمان چندین تصویر را نیز دارند. برخلاف سایر فرمت‎هایی که به معرفی آن‌ها پرداختیم، فرمت SVG در دسته‌بندی فرمت‎های بُرداری یا vector قرار می‌گیرد. اما به واسطه کاربردهای متنوع و جذاب آن در طراحی سایت و اهمیت آن در سئو تکنیکال، توضیح کوتاهی درمورد این فرمت خالی از لطف نیست. یکی از فرمت‌های تصاویر که اخیراً رواج زیادی در فضای وب پیدا کرده، فرمت WEBP است.

اگر از ابزارهایی مانند Photoshop برای ویرایش تصاویر خود استفاده می‌کنید، می‌توانید به راحتی فرمت مورد نیاز خود از تصاویر را ایجاد کرده و در سایت قرار دهید. با وارد کردن آدرس ایمیل خود یک API دریافت می‌کنید و در هر بار بهینه‌سازی می‌توانید تا ۱۰۰ تصویر را فشرده‌سازی کنید. این افزونه قابلیت‌های پیشرفته‌ای داشته و حتی اجازه انتخاب فرمت فشرده‌سازی را نیز به شما می‌دهد. در انتخاب نام تصاویر باید به نکات مختلفی توجه کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به کوتاهی نام اشاره کرد. همچنین نام تصاویر یک مقاله نباید تکرار دائمی کلمه کلیدی باشند، در غیر این صورت احتمال پنالتی شدن سایت توسط گوگل وجود دارد. سلام دوست عزیزروش خاصی وجود ندارد ول معمولا حتی ریزترین متن‌ها را به خوبی تشخیص می‌دهد، شاید شما در بخش اشتباهی از ابزار تصویر را بارگذاری کردید یا به اطلاعات ارائه شده در بخش‌های مختلف گزارش توجه نکردید.

تصاویری که باعث می شود در یک نگاه نظر کاربران به سمت کارهای شما جلب شود. نیاز به تصاویر رایگان برای طراحی وب سایت یا پست وبلاگ دارید؟ picjumbo را حتما یک نگاه بیاندازید. از معماری گرفته تا تکنولوژی و مجموعه ای از تصاویر که به طور مداوم در حال گسترش هستند. بهترین قسمت این سایت بخش فیلتر کردن تصاویر است که براساس دسته بندی، کیفیت، رنگ بندی و ....قابل مرتب شدن هستند. فرمت GIF تصاویر متحرکی هستند که در رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات بنری و دکمه‌های CTA استفاده می‌شوند. این نوع تصاویر هم حجم بالایی دارند و هم رنگ و کیفیت نامناسبی به عکس شما می‌دهند.

با سئو کردن عکس های مقاله باعث میشه شما در صفحات نتایج جستجو براساس تصویر هم رتبه خوبی بگیرید. بسیاری از افراد هستند که مستقیم از بخش جستجوی عکس وارد سایت مدنظرشون میشن. حالا می‌دانید که سئو تصاویر سایت چه اهمیتی داشته و چرا باید این کار را به دقت انجام داد. نکات گفته شده در این مطلب کمک زیادی به بهینه‌سازی هر چه بهتر و سئو عکس‌هایی که در سایت به کار می‌برید، خواهد کرد. با این حال اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی سئو سایت، به خصوص در بخش سئو تصاویر دارید کافی است مطالب دیگر ما را دنبال کنید. همچنین برای آموزش سئو در مشهد می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و راهنمایی‌های لازم را جهت انجام این کار دریافت کنید.

PicWish یک ابزار ویرایش عکس آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی است که امکاناتی مانند حذف پس‌زمینه، بهبود کیفیت و حذف اشیاء اضافی را فراهم می‌کند. این پلتفرم رابط کاربری ساده‌ای دارد که به کاربران کمک می‌کند بدون نیاز به مهارت‌های حرفه‌ای، عکس‌های خود را ویرایش کنند. همچنین قابلیت ویرایش چندین فایل به‌طور همزمان را دارد و مخصوصاً برای کاربران در زمینه تجارت الکترونیک یا تولید محتوا مناسب است. بهینه‌سازی وب‌سایت وردپرس برای موتورهای جستجو برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر و افزایش مخاطبان مهم است. بااین‌حال، بسیاری از صاحبان مشاغل نمی‌دانند که آیا استراتژی سئو فنی آنها کار می‌کند یا خیر.

بنابراین اندازه تصاویر را به اندازه‌ای که می‌خواهید نمایش دهید تغییردهید. وقتی صحبت از بهترین فرمت برای تصویر در سایت میشه، این نکته رو مدنظر داشته باشید که بهترین فرمت به تصویر مورد نظر بستگی دارد و همین موضوع سئو تصویر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال برای تصاویر ساده که دارای دو یا سه رنگ هستند و پیچیدگی زیادی ندارند، بهتر است از فرمت svg و اگر تعداد رنگ ها و المان های تصویر خیلی زیاد است بهتر است از فرمت webp استفاده کنید. به این صورت می توانید علاوه بر کاهش سایز تصاویر، به سئو تصاویر سایت نیز کمک کنید. برای بهبود رتبه تصاویر در موتورهای جستجو، باید به تناسب موضوع صفحه با تصاویر توجه ویژه‌ای داشته باشید. محتوای صفحه‌ای که تصاویر در آن قرار دارند، تأثیر زیادی بر جایگاه آن‌ها در نتایج جستجو دارد.

این فرایندی است برای یافتن اینکه آیا وب‌سایت شما به‌درستی بهینه شده است تا رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کند یا خیر. اگر به این نتیجه رسیدید که تصاویر سایت شما نیاز به تغییر دارند، بهتر است از روش جایگزینی عکس در کتابخانه وردپرس به‌جای حذف تصاویر از سرور استفاده کنید. زمانی که شما تصاویر خود را از سرور حذف کنید، کاربرانی که از طریق گوگل از تصاویر شما بازدید کرده‌اند، با خطای ۴۰۴ رو‌به‌رو خواهند شد. بدون شک، نمایش خطای ۴۰۴ تجربه کاربری بدی را برای بازدیدکنندگان سایت رقم می‌زند و این موضوع تاثیر مستقیمی روی سئوی سایت خواهد داشت. بنابراین، با روش جایگزین می‌توانید از بروز خطای ۴۰۴ و در نهایت آسیب به سئوی سایت خود جلوگیری کنید. همچنین یکی دیگر از راه‌ها این است که تصاویر قدیمی را به تصاویر جدید ریدایرکت ۳۰۱ کنید.

در این مقاله ابتدا یک چک لیست 9 قدمی برای سئو عکس را با هم بررسی کرده و سپس به سراغ 7 نکته و تکنیک در مورد تصاویر و بهینه سازی آنها در سایت رفتیم. احتمال میدهم باز هم در مورد سئو کردن عکس ها سوالاتی در ذهن تان وجود داشته باشد. پس در بخش نظرات منتظرتان هستم و تمامی سوالات تان در مورد سئو تصاویر را در کمتر از 24 ساعت جواب میدهم. و در نهایت برای سئو تصاویر میتوانید از افزونه w3-total-cache استفاده کنید. الگوریتم های گوگل از یک طرف سازوکار امتیازدهی به وب‌سایت‌ها را مشخص می‌کند و از طرف دیگر وب‌سایت‌هایی را که تلاش می‌کنند تا قواعد گوگل را دور بزنند، با کاهش رتبه در نتایج روبرو می‌کند.

Removal؛ سریع‌ترین راه حذف صفحات از نتایج جستجو نحوه ساخت فایل Robots.txtدر خصوص افزایش سرعت ایندکس و بررسی سریع‌تر صفحات سایت هم پیشنهاد می‌کنیم مقاله سایت مپ و بودجه خزش را مطالعه کنید. باتوجه به اینکه سایت شما تازه تاسیس است و به تازگی دسترسی ربات‌ها را باز کرده‌اید، دیرایندکس شدن صفحات کاملاً طبیعی است. پاسخ ساده است؛ با کم کردن حجم عکس‌های یک صفحه در واقع، حجم صفحه را کاهش داده‌ایم و این کار به‌صورت مستقیم بر سرعت بارگذاری آن تاثیرگذار است. ربات‌های گوگل هنوز هم نوعی ربات هستند و برای درک کامل محتوای صفحات نیاز به کمک انسانی دارند. به عبارت دیگر، خزنده‌های گوگل هم مانند افراد نابینا هستند و نمی‌توانند در شناسایی محتوای تصویری به خوبی انسان‌ها عمل کنند. رویکرد جدید گوگل در جستجو تصاویر، برای سایت‌هایی که قصد دارند از طریق تصاویر ورودی دریافت کنند، یک موقعیت طلایی به حساب می‌آید.

انجام چک لیست سئو به صورت منظم برای حفظ و بهبود دید موتور جستجوی وب‌سایت، انطباق با تغییرات الگوریتم و جلوتر از رقبا ضروری است. چک لیست سئو یک ارزیابی جامع از عملکرد بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) وب‌سایت است. هدف از چک لیست سئو شناسایی نقاط قوت، ضعف و فرصت‌های بهبود به‌منظور افزایش دید سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) است. WEBP یک فرمت فایل تصویری برای جایگزینی با فرمت‌های JPEG ،PNG و GIF است. این فایل‌ها در مقایسه با JPEG کیفیت یکسان و حجم کمتری دارند و مانند فایل‌های PNG از قابلیت transparency برخوردارند.

اگر شما تصویری با ابعاد بیش از ۱۵۰۰px را آپلود کنید، وردپرس با چندین نسخه از ابعاد و اندازه مختلف یا همان Scale تولید می‌کند. برای کاهش حجم تصاویر می‌توانید با ابزار فتوشاپ و ذخیره عکس به شکل Save for web تصویری داشته باشید که کیفیت قابل قبولی دارد. همچنین این امکان را دارید تا عکس‌های آماده خود را در سایت‌های آنلاین آپلود کنید و حجم آن‌ها را به اندازه دلخواه کاهش دهید. سایت‌های زیر ابزارهای آنلاینی هستند که حجم تصاویر را با اندکی تغییر در کیفیت فشرده می‌کنند. هرچه حجم تصاویر و در نتیجه حجم صفحه پایین‌تر باشد، لود صفحه سریع‌تر انجام می‌شود.

اما به همان میزان که در انتقال محتوا به مخاطب مؤثر هستند، می‌توانند در روند بهینه‌سازی وب‌سایت ما مضر باشند! به این ترتیب همه کاربران، حتی کسانی که اختلال بینایی هم نداشتند قادر به درک محتوای صفحه بودند. یکی از چالش‌هایی که همه‌ی ما هنگام تولید محتوا یا بهینه‌سازی صفحات سایت با آن برخورد می‌کنیم، دوراهی استفاده از فرمت png  یا jpg برای تصاویر؛ یا دوراهی ذخیره و استفاده از تصویر با پسوند jpg یا jpeg است. شناخت انواع این فرمت‌ها به ما کمک می‌کند تا یک‌بار برای همیشه درک درستی از تصاویر، نحوه ذخیره‌سازی و استفاده از آن‌ها پیدا کنیم. اگر وابستگی محتوا به تصویر زیاد باشد، یا به بیان دیگر، با حذف تصاویر مفهوم صفحه تغییر کند؛ نحوه نمایش در نتایج جستجو نیز تغییر می‌کند. در چنین شرایطی گوگل گزیده‌ای از تصاویر موجود در صفحه را به کاربر نشان می‌دهد چرا که این محتوا نقش مهمی بر تصمیم گیری کاربر برای ورود به آن سایت دارد.

باید ابعاد تصاویر را در کدهای منبع مشخص کنید، یکی از بهترین روش‌ها برای بهینه‌سازی تصاویر سایت، تعریف عرض و ارتفاع برای آن‌ها است. این تکنیک کمک می‌کند تا مرورگر بتواند فضای لازم برای تصویر را پیش از لود شدن، ایجاد کند و از تغییر آزاردهنده‌ی محتوا که امتیاز CLS شما را نیز پایین می‌آورد، جلوگیری کند. «کپشن» (Caption) که در اینجا می‌توان آن را به زیرنویس عکس نیز ترجمه کرد، به متنی گفته می‌شود که در قسمت پایینی تصویر قرار می‌گیرد و توضیحات بیشتری در مورد آن به کاربران ارائه می‌کند. کپشن را می‌توانید برای انواع مختلف تصاویر مثل عکس، نمودار و هر محتوای دیگری که در فرمت تصویر به وب‌سایت اضافه می‌کنید، تعریف کنید. متنی که در زیر هرکدام از تصاویر این مطلب قرار گرفته، در حقیقت همان کپشن یا توضیحات مختصر تصویر است. این تصاویر برخلاف تصاویر دارای فرمت JPEG، در زمان کاهش حجم افت کیفیت پیدا نمی‌کنند.

تفاوت جستجوی بصری (Visual search) با جستجوی تصاویر در گوگل (Google Image) چیست؟در گوگل ایمیج کاربر با وارد کردن یک عبارت متنی به جستجوی عکس می‌پردازد و نتایج ارائه شده تنها شامل تصاویر است. در ویژوال سرچ یا جستجوی بصری، موتور جستجو یک عکس واقعی را از کاربر دریافت کرده و بر اساس هوش مصنوعی به بررسی محتوای عکس پرداخته و یک سری نتیجه به کاربر پیشنهاد می‌دهد. این نتایج تنها شامل تصاویر نیست و می‌تواند انواع مطالب را در بر گیرد.آنچه در گوگل لنز می‌بینیم یک ویژوال سرچ است. شما باید هرکاری می‌توانید بکنید تا به آن‌ها کمک کنید تصاویرتان را بهتر درک کنند. بطور کلی هدف از انواع مختلف سئو، از جمله سئوی تصاویر، ابهام زدایی و ارائه سیگنال‌های معنایی و محتوایی یکپارچه به ربات خزنده موتورهای جستجو است.

به عبارت ساده‌تر، کاربران می‌توانستند بدون وارد شدن به سایت‌ها، تصاویر موجود در آن‌ها را دانلود کنند. حجم بالا، تنوع رنگ بسیار پایین (حداکثر 256) رنگ و کیفیت نه چندان مناسب در اغلب تصاویر، از جمله چیزهایی‌ست که باید درمورد این فرمت در نظر داشته باشیم. پیشنهاد ما این است که با نگهداشتن dpi این فرمت بین 72 تا 150، حجم تصویر برای بارگذاری در صفحات وب را کمتر از 100 کیلوبایت حفظ کنید. در نتیجه؛ رسیدن به یک تناسب میان کیفیت و حجم، برای بارگذاری تصاویر jpeg در وبسایت‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد. انتخاب از میان این دو حالت بستگی مستقیم با ماهیت محتوا و هدف کاربر از مطالعه آن دارد.

این قضیه وقتی جالب میشود که بدانیم میتوانیم با سئو تصاویر یا alt تصاویر، شانس دیده شدن سایت خود را دوبرابر کنیم. SVG فرمتی‌ست که کیفیت بسیار بسیار بالایی داشته و درعین حال به دلیل اینکه برپایه متن بنا شده حجم بسیار پایینی دارد. بیشترین کاربرد این نوع فرمت برای برندینگ در فضای وب و همچنین تصویرسازی‌های گرافیکی در وبسایت‌هاست. تصاویر jpeg یکی از انتخاب‌های خوب برای استفاده در محتوا و فضای وبسایت هستند. تصاویر raster از مجموعه‌ی متراکمی از پیکسل‌ها در کنار هم تشکیل شده‌اند و با مقادیری مثل dpi یا ppi کیفیت آن‌ها سنجیده می‌شود.

کیفیت تصاویر نیز بسیار مهم است، زیرا تصاویر با کیفیت بالا تجربه کاربری را بهبود می‌بخشند و اعتبار محتوای شما را افزایش می‌دهند. همچنین، تعداد تصاویر باید متناسب با نیاز محتوا باشد؛ استفاده بیش از حد از تصاویر بدون ارتباط می‌تواند کاربران را گیج کند، در حالی که کمبود تصاویر نیز ممکن است از تأثیرگذاری محتوا بکاهد. انتخاب هوشمندانه تصاویر نه تنها به جذابیت بیشتر محتوا کمک می‌کند، بلکه به بهبود سئو و تجربه کلی کاربر نیز منجر می‌شود. در مقالات پیشین وبسیما به دو موضوع مهم یعنی استانداردهای نگارش متن جایگزین تصاویر و درک گوگل از محتوای تصویر پرداخته‌ایم که مطالعه آنها را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این مقاله ابتدا در مورد تاثیر تصاویر بر تجربه کاربری و سئو صحبت خواهیم کرد و در ادامه بهترین روش‌ها برای کاهش حجم عکس با حفظ کیفیت را به شما معرفی خواهیم کرد. استفاده از اسکیما یا داده‌های ساختار یافته در صفحات وب سایت خود به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا عکس‌های موجود در سایت را به صورت محتوای غنی شده نشان دهد.

در وب‌سایت imagecompressor  هم بعد از اینکه تصویر را آپلود کردید، چند لحظه بعد شاهد تصویر بهینه‌شده در کنار تصویر اصلی خواهید بود تا از عدم کاهش کیفیت مطمئن شوید. در بسیاری از صفحات وب (مثلا یک مقاله یا محصول) مهمترین المانی که در نگاه اول نمایش داده می‌شود تصویر است، در نتیجه دریافت و نمایش هرچه سریع‌تر تصاویر به کاربر نقش مهمی بر امتیاز ما در تجربه کاربری خواهد داشت. به این ترتیب، وقتی کسی در گوگل جستجویی کند که با متن جایگزین تصویر شما یکی باشد، در بخش جستجوی تصویری، عکس شما قابل مشاهده است. ویژگی alt text، توصیفی (ترجیجاً) کوتاه در حد 100 کاراکتر در مورد یک عکس است. هنگامی که می‌خواهید در سایت خود تصویری قرار دهید، می‌توانید (چون اجباری نیست!) با استفاده از متن جایگزین، محتوای تصویر را برای الگوریتم‌های گوگل قابل فهم کنید. توجه به این خلاء محتوایی و تمرکز بر انتشار تصاویر اختصاصی و ارزشمند می‌تواند برگ برنده‌ی ما در این رقابت باشد.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری